Suklaalla saa herkutella hyvällä omallatunnolla. Mitä tummempaa suklaa on, sitä enemmän siinä on kaakaon terveellisiä ainesosia.

Suklaa syntyy kaakaopavuista

Suklaan tärkein raaka-aine, kaakao, saadaan kaakaopuun hedelmän sisältä löytyvistä pavuista. Kaakaopavut sisältävät suojaravinteita, kuten kuitua, kivennäisaineita ja flavonoideja. 

Tummassa suklaassa on peräti 11 prosenttia kuitua, ja sen ravintoarvo on verrattavissa pähkinöihin ja manteleihin.

Kääre kertoo kaakaopitoisuuden

Suklaakääreen merkintä kertoo suklaan kaakaopitoisuuden. Mitä suurempi kaakaopitoisuus on, sitä enemmän suklaassa on myös kaakaohedelmästä peräisin olevia ravintoaineita. Esimerkiksi tummassa Fazer Premium -suklaassa kaakaota on peräti 70 prosenttia. Tumma suklaa sisältääkin runsaasti kuitua ja kivennäisaineita, kuten magnesiumia ja on myös kaliumin lähde.

Myös maitosuklaa on sallittu nautinto

Myös vaaleammassa maitosuklaassa on omat hyvät puolensa. Maitosuklaan kaakaopitoisuus on tummaa suklaata pienempi, mutta siinä on puolestaan monia maidon hyviä ainesosia, kuten kalsiumia sekä B2-vitamiinia.