Treenaajalle oikeanlainen ravitsemus on vähintään yhtä tärkeää kuin onnistuneet harjoitukset ja niistä palautuminen. Säännöllisellä ruokailulla verensokeri pysyy tasaisena ja virtaa riittää aktiiviseen liikkumiseen. Treenaajan monipuoliset ja maukkaat eväät löytyvät helposti omasta lähikaupasta.

Hyvin suunnitellulla ruokavaliolla vaikutetaan treenin onnistumiseen ja palautumiseen. Erityistä kestävyyttä vaativa suoritus ja siitä palautuminen kuluttavat energiaa ja myös hiilihydraatteja.

”Hiilihydraatit ovat liikkujalle luontainen energian lähde. Hyviä hiilihydraatteja saa viljavalmisteista sekä hedelmistä, marjoista ja kasviksista. Ravitsemussuositusten mukaan päivässä tarvitaan keskimäärin 6 - 9 annosta viljavalmisteita, esimerkiksi leipää. Määrä toki vaihtelee henkilön koon ja elämäntavan mukaan. Paljon liikkuva tarvitsee enemmän myös energiaa ja hiilihydraatteja”, Fazerin ravitsemusasiantuntija Sanna-Maria Hongisto kertoo. 

Hiilihydraattien valinnassa kannattaa panostaa laatuun. Laadukkaat hiilihydraatin lähteet sisältävät vähän tai ei ollenkaan lisättyä sokeria. Niissä on runsaasti kuitua sekä vitamiineja, kivennäisaineita ja muita yhdisteitä, joilla on positiivisia vaikutuksia kokonaisterveyteen.

Ravintovarasto kertyy ajan kanssa

”Parhaat lähtökohdat kuntoiluun luodaan syömällä oikein pitkällä aikavälillä. Juuri ennen treenejä ei voida enää juurikaan vaikuttaa kokonaistilanteeseen”, painottaa Sanna-Maria.

Hän muistuttaa, että mahalaukun täytyy olla lähes tyhjillään ennen liikunnan alkua, mutta verensokeri ei kuitenkaan saa olla liian matala ja myös nestetasapainon pitää olla kunnossa. Kevyt, nopeasti sulava välipala ennen harjoitusta auttaa jaksamaan.

”Alle puolessa tunnissa sulavia ovat muun muassa vähärasvainen jogurtti, mehut ja mehukeitot. Reilussa tunnissa sulavat hyvin myös rasvaisemmat jogurtit, rahkat tai muutama pala ravitsevaa leipää. Treenin jälkeen voi syödä reippaammin vatsansa täyteen. Hyviä palauttavia välipaloja ovat esimerkiksi kaurahiutaleita sisältävä jogurttijuoma tai reilut ruisleivät herkullisen juusto-kasvistäytteen kera,” opastaa Sanna-Maria.

Fazerin ruokavinkit treenaajalle:

Vastikään ylioppilaaksi valmistuneelle Lotta Kaijärvelle (19) liikunta on tärkeä osa elämää. Sporttinen Lotta liikkuu aktiivisesti useita kertoja viikossa ja hänen lempilajejaan ovat uinti, juoksu ja jooga.

Lotan päivittäiseen ruokavalioon kuuluvat täysjyväleipä ja erityisesti ruisleipä. ”Hyvät hiilihydraatit auttavat jaksamaan. Aloitan päivän kaurapuurolla ja yritän syödä mahdollisimman monipuolisesti ja säännöllisesti. Joskus kiireessä en ehdi syömään kunnolla ja se tuntuu suoraan jaksamisessa sekä treenituloksissa.”