ravitsemusasiantuntija Leila Fågelholm, Fazer Food Services

Tekeekö leipä vai sen päällinen leivästä niin hyvää ja terveellistä syötävää? Vastaus ei ole yllätys; hyvään kokonaisuuteen tarvitaan sekä hyvä leipä että hyvä päällinen.

Leivässä on monta hyvää ominaisuutta. Täysjyväviljasta leivottu leipä on erinomainen kuidun lähde ja siinä on runsaasti myös muita ravintoaineita. Vaaleammassa leivässä on samoja ravintoaineita, mutta vähemmän.

Leivän päällisistä tärkein laitetaan heti ensimmäisenä, se on tietysti levite. Ravitsemuksellisesti paras levite on kasvimargariini, sillä se sisältää hyviä rasvahappoja. Täysjyväleipä ja kasvimargariini täydentävät oivallisesti esimerkiksi lounasateriaa parantamalla aterian kuitumäärää ja rasvan laatua. Ja mikä parasta, leipä myös maistuu hyvältä.

Leipä voi yksistäänkin olla kunnollinen ateria, sillä se on mahdollista koota niin, että siinä on jotain lähes jokaisesta ruoka-aineympyrän lohkosta. Silloin se on monipuolinen ja täysipainoinen ateria. Juusto, lihaleikkele, kalasiivu tai vaikkapa kasvistahna lisäävät aterian proteiinisisältöä ja lopuksi vielä kasviksia raikastamaan ja monipuolistamaan niin makua kuin ravintosisältöäkin. Leipäateria on valmis.