Midnight run, naisten kymppi ja Helsingin maraton. Juoksu on tämän hetken trendilaji, jonka luonteva kumppani on täysjyvävilja.

Mikä saa nuoren naisen juoksemaan 60 kilometrin matkan Paraisilta Korppooseen? 

– Yhdellä sanalla sanottuna: tunne. Se upea voimaannuttava tunne, kun huomaa pärjäävänsä, jaksavansa ja onnistuvansa. Lisäksi olen luonteeltani periksiantamaton ja ehkä juuri sopivasti hullu, toteaa 32-vuotias markkinointipäällikkö ja kohta kolmen lapsen äiti Michaela Lindström hyväntuulisesti hymyillen. 

Juoksukärpänen hipaisi Lindströmiä neljä vuotta sitten pojan syntymän jälkeen, lähinnä helppona ja edullisena keinona hallita painoa ja hengähtää arjen keskellä. Hipaisu syventyi kuitenkin nopeasti puremaksi Lindströmin hurahdettua täysin juoksemisen jälkeiseen euforiaan. 

Siitä lähtien hän on taittanut maratoneja, kotitekoisia ultramaratoneja sekä lenkkeillyt 50–90 kilometriä viikossa – paitsi nyt raskaana ollessaan tietysti vähemmän. Lindström kirjoittaa myös Mammaspring-blogia ja on perustanut parin ystävänsä kanssa oman juoksuseuran nimeltä Running Finland

Energiaa puhtaasta ruoasta

Mutta mistä tämän naisen loputon energia oikein tulee? Lindström vannoo puhtaan ja monipuolisen ruoan sekä runsaan liikunnan nimeen. Treenatessa on tärkeää syödä hyvin ja ja mieluisia suupaloja ennen harjoitusta ovatkin leipä, jogurtti sekä banaani. Pitkälle lenkille Lindström pakkaa juoksureppuunsa banaania, leipää sekä mehua. 

Fazerin ravitsemusasiantuntija Sanna-Maria Hongisto toteaa leivän, ja varsinkin täysjyväleivän, olevan terveellistä syötävää kaikille hyvinvoinnistaan huolehtiville. Täysjyväviljan tärkeyttä ei turhaan korosteta ravitsemussuosituksissa, sillä se sisältää runsaasti kuituja, paljon hyviä bioaktiivisia aineita, vitamiineja sekä kivennäisaineita.  

Täysjyvärukiisen leivän kuitupitoisuus on huippuluokkaa ja se auttaa pitämään suoliston toiminnassa. Hongisto on joskus kuvaillut kostean mehevää, sataprosenttisesti täysjyvärukiista leivottuja ja vain 0,7 % suolaa sisältävää Real Ruis -leipää maailman terveellisimmimmäksi leiväksi. 

Hongisto kehottaa kuntoilijoita syömään runsaasti täysjyväisiä viljavalmisteita, sillä lihakset tarvitsevat energiaa ja täysjyvän mineraalit tukevat lihaksia myös palautumisessa. Kun lihakset saavat tarpeeksi energiaa, urheilusuorituskin on paras mahdollinen. 

Juokseminen kannattaa aina 

Vaikka juoksulenkille lähteminen ei ole aina helppoa, Michaela Lindström kannustaa pitämään kiinni säännöllisistä juoksuajoista. Väsymys häviää kilometrin jälkeen, ja lenkiltä palatessa on aina hyvä mieli. Juoksu toimii Lindströmillä eräänlaisena nollauksena: lähes kaikki mielessä pyörineet ongelmat ratkeavat juoksulenkillä kuin itsestään. Eikä Suomen haastavaa säätä kannata pelätä – mitä pahemmat olosuhteet, sen parempi fiilis! Lindström muistaa yhä vuoden 2012 Tukholman maratonin kuin eilisen. Se autuaallinen tunne, kun ylitti maaliviivan myrskyävästä räntäsateesta kohmeisena ja tunnottamana ajalla 3:31, on yhä elävänä mielessä.