Viljavalmisteet ovat kasvisten, vihannesten ja hedelmien kanssa hyvän ravitsemuksen perusta. Viljavalmisteita tulisi nauttia 6−9 annosta päivittäin. Näistä vähintään puolet tulisi olla täysjyväisiä vaihtoehtoja. Täysjyväviljasta valmistettu leipä tuo ruokavalioon tärkeitä kuituja sekä useita vitamiineja, kivennäisaineita ja muita terveellisiä aineita.

Täysjyvällä kuidunpuutteen kimppuun

Kuitua tulisi saada ravinnosta vähintään 25−35 grammaa päivässä*. Suomalaiset eivät saa ravinnosta riittävästi kuitua: miehet saavat ravintokuitua eli imeytymättömiä hiilihydraatteja 22 grammaa vuorokaudessa ja naiset 21 grammaa.

Viljanjyvän kuidut vauhdittavat ruoan kulkemista ruoansulatuselimistön läpi, mikä pitää suoliston terveenä. Ruisleivässä on paljon kuitua ja ruiskuidun on todettu parantavan vatsan toimintaa. Vatsan säännöllinen toiminta tekee elämästä helppoa, mutta valitettavan moni kärsii epäsäännöllisestä suoliston toiminnasta. Tieteellisten tutkimusten mukaan vatsan toimintaa voi parantaa nauttimalla säännöllisesti runsaskuituista ruisleipää.

Täysjyvävilja, kasvikset, hedelmät ja marjat sisältävät runsaasti terveellistä kuitua. Täysjyväviljan terveyden salaisuus piilee siinä, että siinä koko jyvä käytetään ravinnoksi sellaisena kuin luonto on sen suunnitellut. Siitä ei oteta mitään pois!

Hiilihydraattien laatu ratkaisee

Hiilihydraatit ovat elimistömme pääasiallinen ravinnonlähde ja monipuoliseen ruokavalioon kuuluu aina hiilihydraatteja. Terveydelle edullisinta on suosia ruokavaliossa ns. hyviä hiilihydraatteja. Näitä on runsaasti kuitua, vitamiineja ja kivennäisaineita sisältävissä ruoka-aineissa, kuten täysjyväviljoissa ja kasviksissa.

Hiilihydraatit voidaan jakaa ns. hyviin ja huonoihin hiilihydraattien lähteisiin sen mukaan, minkälaisessa tuotteessa ne ovat. Runsaasti sokeria ja tärkkelystä sisältävät tuotteet, joissa ei ole juurikaan suojaravintoaineita, ovat ns. huonoja hiilihydraatin lähteitä ja niitä kannattaa nauttia harkiten.

Suositeltavimpia hiilihydraattien lähteitä ovat paljon kuitua ja muita ns. hyviä hiilihydraatteja sisältävät tuotteet, kuten marjat, hedelmät ja täysjyväviljatuotteet, joiden ravintoarvot ovat muutenkin kohdallaan Niistä saa paitsi kuitua, myös vitamiineja, kivennäisaineita ja muita hyödyllisiä ravintoaineita.Kuidut ovat myös hyviä hiilihydraatteja, vaikka ne eivät imeydykään elimistöön.

*) Pohjoismaiset ravitsemussuositukset 2012, Finravinto 2012