Suola on yksi ihmisen perusmaku. Monet pitävät suolaisen makua miellyttävänä ja suola myös korostaa ruuan muita makuja. Suolalla on kuitenkin kääntöpuolensa: liian suuri suolamäärä ruuassa on epäterveellistä, sillä suolan natrium kohottaa verenpainetta.

Suolaakin tarvitaan, mutta ihmisen suolan tarpeen tyydyttämiseen riittää vain 1,5 grammaa suolaa päivässä. Oikeastaan lisättyä suolaa ei tarvita lainkaan, sillä monissa ruuissa on luontaisesti suolaa, mikä riittää elimistön tarpeeseen.

Suolan makuun tottuu. Pienet lapset syövät mielellään suolatonta ruokaa, mutta tottuvat pikku hiljaa suolan makuun. Myös aikuinen oppii uusiin makuihin. Tätä voi käyttää hyväksi suolan vähentämisessä. Jo parissa viikossa ihminen tottuu uuteen vähäsuolaisempaan makumaailmaan.

Ravitsemussuositusten neuvoma päivittäinen suolamäärä saisi olla 5 grammaa päivässä. Suomalaiset miehet syövät suolaa lähes 9 grammaa ja naiset noin 6,5 grammaa suolaa päivässä. Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa todetaan: ”Runsas suolan käyttö lisää kohonneen verenpaineen riskiä sekä aivohalvaus- ja sepelvaltimotautikuolleisuutta. Lisäksi se voi esimerkiksi altistaa osteoporoosille ja pahentaa astman oireita.” Haitallinen osa suolassa on natrium.

Näillä vinkeillä voit vähentää omaa suolan saantiasi:

  1. Vähennä suolaa pikkuhiljaa vähän kaikkialta. Parissa viikossa totut vähempään suolaan.
  2. Älä lisää suolaa ruokaan maistamatta ensin.
  3. Valitse ruuanvalmistukseen tuoreita ja maustamattomia raaka-aineita. Valmiiksi suolatuissa tai marinoiduissa valmisteissa et enää itse voi vaikuttaa suolan määrään.
  4. Valitse Sydänmerkki-tuotteita, sillä ne sisältävät vähemmän suolaa kuin muut tuotteet samassa tuoteryhmässä.
  5. Korvaa suola muilla mauilla: käytä sitruunaa tai muita happamia raaka-aineita ja tuoreita yrttejä lisäämään makua ruokaan.
  6. Valitse mausteseoksia, joissa ei ole suolaa.
  7. Ruuan pintaa ripoteltu suola maistuu enemmän kuin ruokaan sekoitettu, eli suolaaminen vasta pöydässä voi toimia.
  8. Valitse harkiten tuotteita, joiden nimessä on suola, kuten suolakurkut. Myös esimerkiksi oliivit, kalavalmisteet ja valmiskastikkeet saattavat sisältää paljon suolaa.

Fazer toimii vastuullisesti ja haluaa auttaa kaikkia tekemään hyviä ja terveellisiä valintoja. Fazer Food Servicesin Amica-ravintoloiden ruokalistoilta voit valita ”Voi hyvin” -annoksen, joka sisältä suolaa kohtuudella. ”Voi hyvin” -ateriat on merkitty *-merkillä ruokalistoilla.

Fazer Leipomoiden valikoimissa on useita vähemmän suolaa sisältäviä vaihtoehtoja, joista useimmilla on myös Sydänmerkki. Voit tehdä tuotehaun täällä valitsemalla kohdasta Ruokavaliot joko Sydänmerkki tai ”vähemmän suolaa” -vaihtoehdon.