FODMAP-sanalla tarkoitetaan huonosti sulavia lyhyitä hiilihydraatteja, jotka aiheuttavat monille herkkävatsaisille erilaisia suolisto-oireita, kuten turvotusta, vatsakipua ja ilmavaivoja ja yleistä epämukavuuden tunnetta.

Nimi FODMAP tulee englannin sanoista Fermentable Oligo-, Di-, Mono-saccharides And Polyols. FODMAP-hiilihydraatteja on runsaasti mm. palko- ja sipulikasveissa, kaaleissa ja viljatuotteissa.

Suomalaisilla yksi suurimmista FODMAP-hiilihydraattien lähteistä on ruisleipä. Nyt markkinoille on kuitenkin tuotu ensimmäinen vatsalle lempeä ruisleipä, Fazer Vatsaystävällinen Ruis, jossa FODMAP-hiilihydraatteja on vähennetty. Tutustu muihin FODMAP-ystävällisiin ruokiin täältä.

FODMAP-ruokavalio on erikoisruokavalio, joka on tarkoitettu erityisesti herkkävatsaisille ja ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiville. Sen tarkoitus on vähentää syömiemme FODMAP-hiilihydraattien määrää. Meistä suomalaisista noin 10 % kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä ja vielä useampi pitää itseään herkkävatsaisena.

FODMAP-ruokavaliossa ei ole tarkoitus välttää FODMAP-hiilihydraatteja kokonaan.

Täydellinen välttäminen on raskasta ja stressaavaa, eikä ehkä kuitenkaan poista oireita kokonaan. Useimpien herkkävatsaisten olo kohenee jo sillä, että päivittäistä FODMAPien määrää vähennetään. Koska jokainen meistä on ainutlaatuinen, kannattaa aina kokeilla, mikä sopii omalle vatsalle parhaiten.