Jokainen meistä on ainutlaatuinen, niin myös vatsamme ja vatsavaivamme. Siksi kaikille sopivia ohjeita on vaikea antaa. Näistä neuvoista voi kuitenkin olla apua, jos kärsit tilapäisistä vatsavaivoista tai ruoansulatusongelmista.

1. Syö säännöllisesti

Säännöllinen ateriarytmi auttaa vatsaasi voimaan hyvin. Kun syöt 4–5 tunnin välein, ruoansulatuksesi ja koko terveytesi kiittää.

2. Tarpeeksi kuitua

Kuitupitoinen ruokavalio takaa, että vatsasi jaksaa toimia hyvin. Noin 6 palaa leipää päivässä pitää huolen kuidun riittävästä saannista.

3. Vatsa tykkää liikunnasta

Liikkuminen on halpa ja helppo tapa parantaa vatsasi hyvinvointia. Istumatyö voi puolestaan lisätä vatsavaivoja.

4. Älä stressaa

Jännittäminen, kiire ja stressi voivat saada vatsasi oireilemaan. Stressivatsa on yleinen vaiva, jota voi olla vaikea hoitaa.

5. Nuku hyvin

Tarpeeksi pitkä, yhtenäinen yöuni on tärkeää terveytesi kannalta ja voi vaikuttaa myös vatsasi hyvinvointiin.

Muista aina hakeutua lääkäriin, jos vatsavaivat ovat jatkuneet pitkään tai oireet ovat huomattavia. Jonkin verran turvotusta tai ilmavaivoja kuuluu normaaliin elämään, mutta vatsavaivojen ei kuulu haitata jokapäiväistä elämää.