Herkkuhetkistä saa nauttia vaikka päivittäin – kunhan muistaa kohtuuden sekä fiksut valinnat. 

Vadillinen kermakakkua vai keko porkkanatikkuja? Järki kehottaa tarttumaan porkkanoihin, vaikka kehon koko muu solukko huokaa kaihoten kakun hersyvien kumpujen suuntaan.

Fiksuja valintoja

Herkkupaloja voi sisällyttää vaikka jokaiseen päivään, kunhan muistaa tehdä fiksuja valintoja.

Suolaiseen herkuttelunälkään toimivat hyvin Fazer Real -leivästä valmistetut sipsit, joihin pystyy yhdistämään mitä maukkaimpia dippejä. Kokeile myös erilaisia tahnoja leivänpäällisinä.  Pähkinätahnat, hummus ja itse tehty hernepesto sopivat ihanasti Fazer Real -leivän kaveriksi. 

Leivän päälle voi koota myös muita juustoja ja vihanneksia. Avokado ja tomaatti ripauksella suolaa ja mustapippuria on pettämätön yhdistelmä; kermainen fetajuusto ja paprika yllättävät iloisella makusoinnullaan.

Omista suosikkiherkuista voi koota esimerkiksi täysjyväleivän päälle mitä mielikuvituksellisimpia kokonaisuuksia – myös makeita sellaisia.

Makeammista herkuista hedelmät sekä kourallinen pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä ovat terveysherkkujen kuninkaita. Tumma suklaakin lukeutuu fiksujen valintojen korkeimpaan aateliin – suklaata voidaan verrata ravintoarvoiltaan pähkinöihin sekä manteleihin.

Kokeile vuohenjuustoa ja omenaa lorauksella hunajaa tai perinteistä maapähkinävoi-hilloleipää. Suklaanystävät sipaisevat leivälle suklaa-maapähkinälevitettä ja viipaloitua banaania sekä hieman kanelia.

Marmeladit ja hillot rakastavat juustoja, ja esimerkiksi valkohomejuuston yhdistäminen appelsiinimarmeladiin ja täysjyväruisleipään on varma valinta herkkupalaksi. Toinen hyvä valinta on vuohenjuusto ja viikunahillo yhdistettynä Fazer Real -leipään.

Kohtuus kaikessa

Liika on aina liikaa, myös terveellisten herkkujen kohdalla. Vanha viisaus – kohtuus kaikessa – kiteyttää fiksun herkuttelun ytimen. Olennaista ei niinkään ole kuinka usein herkkuja nauttii, vaan kuinka paljon niitä syö kerralla. Makunystyröihin pesiytyneen sokerihiiren voi tyydyttää jo parilla suklaapalalla, salmiakkinamulla tai marmeladilla kuorrutetulla leivällä.

Sielunruokaa

Pieni herkkupala siellä täällä on tällöin parempi vaihtoehto kuin odotettavissa oleva totaalirepsahtaminen. Kun mieli on levossa herkkujen suhteen, niiden himoitseminenkin rauhoittuu ja tasapainottuu.

Terveelliset elämäntavat ovat tärkeitä, eivätkä ne vähennä elämästä nauttimista – päinvastoin. Omaa kehoa kunnioittava herkuttelu on täynnä iloa ja nautintoa unohtamatta ruokkia samalla myös sielua.