Suun ja hampaiden hoitaminen kuuluu tärkeänä osana päivittäisiin askareisiin. Näitä vinkkejä noudattamalla pystyt huolehtimaan parhaiten suun ja hampaiden puhtaudesta, välttämään hampaiden reikiintymistä ja pitämään hymysi kauniina!

1. Harjaa hampaat aamuin ja illoin

Puhdista hammasvälit ennen harjausta. Käytä riittävän usein hammaslankaa, koska useimmiten reikiintyminen alkaa hammasväleistä.

Harjaa hampaat pehmeällä ja pienipäisellä harjalla aamuin illoin. Älä paina harjaa liikaa vaan harjaa pienin nykyttävin liikkein. Muista, että on tärkeää puhdistaa myös ienrajat ja poskihampaiden purupinnat. Harjaa hampaita 2-3 minuuttia kerralla. Vaihda hammasharja uuteen kolmen kuukauden välein.

Aikuiset auttavat ja huolehtivat lasten hampaiden puhdistuksesta kouluikään asti.

2. Käytä fluorihammastahnaa

Turvaa riittävä fluorin saanti käyttämällä fluorihammastahnaa aamulla ja illalla. Fluori kovettaa hampaita ja ehkäisee kariesta eli hampaiden reikiintymistä. Hammastahnaa ei tarvitse huuhdella vaan suurimman tahnavaahdon sylkäisy riittää. Näin fluori saa vaikuttaa hampaissa kauemmin.

Annostele lapsille hammastahnaa lapsen pikkusormen kynnen kokoinen nokare. Lapset vaihtavat aikuisten hammastahnaan pysyvien hampaiden alkaessa puhjeta. Näin turvataan riittävät fluorimäärät.

4. Käytä täysksylitolipurukumia tai -pastillia jokaisen aterian jälkeen

Käytä ksylitolituotteita säännöllisesti 3 - 5 kertaa päivässä, aina aterioiden ja välipalojen jälkeen. Ksylitoli katkaisee happohyökkäyksen 5 minuutissa, kun muuten happohyökkäys kestää 30 minuuttia. Täysksylitolituotteet antavat parhaat terveysvaikutukset, koska ne eivät sisällä muita makeuttajia.

Suositeltava ksylitolimäärä päivässä on 5 g. Sen saa helposti ottamalla 1 täysksylitolipurukumin tai 2 täysksylitolipastillia aina aterian jälkeen.

Ksylitoli vähentää plakin määrää ja muuttaa sen harjalla helpommin irtoavaksi, mutta muista, että ksylitolin käyttö ei korvaa hampaiden harjausta!

5. Syö monipuolisesti ja säännöllisesti, muista ateria-ajat ja anna suun levätä aterioiden välillä

Syö vaihtelevasti, sillä monipuolinen ravinto on edellytys hampaiden kehitykselle ja suun terveydelle. Syö säännöllisesti ja noudata ateria-aikoja, sillä hampaat kestävät vain 5-6 ruokailukertaa päivässä. Muista, että jokainen suupala tai muun kuin veden juominen aiheuttaa happohyökkäyksen eli liuottaa mineraaleja hampaan kiilteestä. Ajoita herkutteluhetket aterioiden päätteeksi, ettei ateriakertoja tule liian montaa päivässä.

6. Käytä janojuomana mieluiten raikasta vettä

Huomioi, että happamat ruoat ja juomat aiheuttavat runsaasti käytettynä hampaiden kiilteen liukenemista. Valitse aterioiden välillä janojuomaksi vettä.

7. Käy säännöllisesti hammastarkastuksissa

Ota tavaksi käydä vuosittain hammastarkastuksissa, myös aikuisena sillä suun terveydestä huolehtiminen on osa jokaisen perusterveydenhuoltoa. Alkavien reikien tarkkailu ja reikien varhainen toteaminen estävät suurempien vahinkojen ja terveyshaittojen kehittymistä. Hammasterveys vaikuttaa myös koko elimistön toimintaan ja terveyteen. Piilevätkin tulehdukset tulee hoitaa kuntoon.

Terveillä hampailla on helppo hymyillä!