Kauran kulutus on kasvussa koko maailmassa, ja kauratuotteilla on kova kysyntä erityisesti kauran todistettujen terveyttä edistävien vaikutusten vuoksi.

Kaura on luonnollista superruokaa ja sillä on useita hyviä terveysvaikutuksia. Kauran beetaglukaanilla (kauran ravintokuidun liukoisella osalla) on neljä EU:ssa hyväksyttyä terveysväitettä. Kauran beetaglukaanin on todettu alentavan veren kolesterolipitoisuutta ja vähentävän sydän- ja verisuonitautien riskiä. Lisäksi se edistää vatsan toimintaa ja auttaa vähentämään veren glukoosipitoisuuden kohoamista aterian tasapainottaen verensokerin suuria heilahteluita. Suotuisa vaikutus saadaan nauttimalla päivittäin vähintään 3 g beetaglukaania.

Todistettujen terveyshyötyjen lisäksi täysjyväkauralla on erinomaiset ravitsemukselliset arvot. Se sisältää hyödyllistä kasvipohjaista proteiinia ja runsaasti kuitua. Kun näihin yhdistetään kauran sisältämät tärkeät vitamiinit ja mineraalit kuten rauta, magnesium ja fosfori, on tuloksena ravitsemuksellisesti erinomainen vilja ja loistava lisä tasapainoiseen ja monipuoliseen ruokavalioon.

Täysjyväkaurassa on kuitua 9–11 %, proteiinia 15 % ja tyydyttymätöntä rasvaa 6–8 %. Puolet sen kuidusta on ravitsemuksellisesti arvokasta beetaglukaania. Kauran rasvapitoisuus on 2-3 %-yksikköä enemmän kuin muissa viljoissa.

Kauran edut

  • täysin kasvipohjainen raaka-aine
  • terveellistä ja maistuvaa superruokaa, jossa on erinomainen ravintosisältö
  • kauralle on neljä EU:ssa hyväksyttyä terveysväitettä
  • sopii sekä vegetaariseen että vegaaniseen ruokavalioon
  • vähemmän FODMAP-hiilihydraatteja kuin esimerkiksi rukiissa
  • hienon pähkinäinen maku ja pehmeän kermainen rakenne tekevät siitä mieluisan koko perheelle