Uni on terveydelle ja hyvinvoinnille välttämätöntä. Unen aikana aivot tekevät töitä. Ne organisoivat itseään, järjestelevät hermosolujen välisiä yhteyksiä uusien muistojen ja tietojen tallentamista varten, huuhtelevat pois haitallisia kuona-aineita ja valmistautuvat seuraavaan valveillaoloon. Hyvä ravitsemus ja säännölliset ateriat auttavat nukkumaan hyvin ja pitämään mielen virkeänä seuraavanakin päivänä.

Uni vaikuttaa ravitsemukseen ja ravitsemus uneen. Se, mitä syöt, vaikuttaa siihen, miten hyvin nukut, ja uni puolestaan vaikuttaa ruokahalua sääteleviin hormoneihin. Väsymys kasvattaa ruokahalua ja makeanhimoa, ja väsyneenä on vaikeampaa pitää yllä terveellisiä ruokailutottumuksia.

Syö hyvin, nuku hyvin

Uni vaikuttaa kehoon ja aivoihin monin tavoin. Se säätelee aineenvaihduntaa, ja kudosten uusiutumiseen tarvittavaa kasvuhormonia erittyy vain syvän unen aikana. Unen puute puolestaan voi muun muassa vähentää glukoosin sietoa, lisätä kroonista tulehdusta ja heikentää immuunijärjestelmän toimintaa.

Säännölliset ateriat ja terveellinen iltapala parantavat unen laatua – ja auttavat siten pysymään virkeänä seuraavana päivänä. Pasta, leipä, puuro ja muut laadukkaat hiilihydraatit tuudittavat uneen, kun nautit niitä vähintään puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Ruuan lisäksi myös muun muassa kahvi ja alkoholi vaikuttavat uneen. Tiesitkö, että nauttimasi kahvikupposen sisältämä kofeiini saattaa poistua elimistöstäsi vasta jopa kymmenen tunnin kuluttua? Alkoholi taas voi auttaa saamaan unen päästä kiinni, mutta yksikin illalla nautittu alkoholiannos voi heikentää unen laatua ja palautumista.

Kun nukut, aivosi ahkeroivat

Uni on kaikkea muuta kuin passiivinen osa elämää. Kun nukut, aivosi tekevät töitä. Ne järjestelevät uudestaan hermosolujen yhteyksiä ja luovat uusia, joita tarvitaan päivän aikana opittujen asioiden ja muistojen tallentamiseen. Tästä syystä uni on niin tärkeää kognitiolle ja hermoston normaalille toiminnalle.

Unen aikana aivot myös peseytyvät ja huuhtelevat valveillaolon aikana kertyneet kuona-aineet pois.

Nukutko tarpeeksi?

Ikä vaikuttaa siihen, kuinka paljon unta kukin tarvitsee. Useimmat aikuiset tarvitsevat noin 7-8 tunnin yöunet. Moni kuitenkin nukkuu vähemmän kuin fysiologisesti ajatellen kannattaisi.

Yleensä syvä uni ajoittuu yön alkupuolelle ja kevyt uni lisääntyy aamun lähetessä. Jos heräät aamulla syvästä unesta ja herääminen tuntuu vaikealta, et luultavasti ole saanut riittävästi unta.

Jos pohdit, nukutko tarpeeksi arjessasi, voit pitää kirjaa siitä, kuinka paljon nukut viikonloppuisin ja lomilla. Vertaa tätä unen määrää siihen, kuinka paljon nukut tavallisesti arkisin, ja jos huomaat näissä eron, yritä lisätä arkirutiineihisi enemmän aikaa nukkumiselle.