Lue viisi tuttua väitettä lounaasta ja testaa tietosi aivoystävällisestä lounaasta!

1. Olo on virkeämpi, jos syö lounaaksi vain kevyen salaatin tai jättää lounaan väliin.

Tarua. Turhan kevyellä lounaalla on taipumus kostautua myöhemmin. Jos jätät lounaan tyystin väliin tai syöt vain pienen salaattiannoksen, jossa on tuskin lainkaan proteiinia tai rasvaa, saattaa vireystasosi iltapäivällä laskea. Virkeyden sijaan voikin olo olla väsähtänyt ja keskittyminen hankalaa.

Hyvä lounas on riittävän monipuolinen. Siinä on runsaasti kasviksia, riittävästi proteiinia ja kohtuullinen määrä laadukkaita hiilihydraatteja. Myös oikea annoskoko on tärkeä: sopiva annos antaa kylläisen olon, muttei tuo tullessaan lounaan jälkeistä väsähdystä.

Teetpä sitten töitä toimistolla, kotona tai matkan päällä, muista syödä riittävästi proteiinia ja kasviksia. Valmislounaat myydään usein pieninä annoksina ja niissä on monesti vähänpuoleisesti energiaa ja kuitua. Siksi ne eivät välttämättä pidä nälkää loitolla kovin pitkälle iltapäivään.

2. Jos syö päivän aikana kunnolla, ei illalla iske naposteluhimo.

Totta. Napostelua voi olla vaikea vastustaa illalla, jos päivän aikana on jäänyt aterioita väliin ja päiväkin on sujunut napostellen. Kun syöt päivällä kunnolla, on olo illalla vähemmän nälkäinen ja maltat syödä hyvän ilta-aterian. Jos naposteluhimo kuitenkin iskee, sitä voi myös iltaisin helpottaa kasviksilla, hedelmillä, marjoilla ja pähkinöillä.

3. Rasvaa kannattaa aina välttää.

Tarua. On totta, että kovin runsas määrä hiilihydraatteja ja rasvaa lounaalla saattaa heikentää vireystilaa ja keskittymiskykyä iltapäivällä. Jonkin verran rasvaa on silti hyvä syödä, ja erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota rasvan laatuun. Lounasruoan rasvoista ainakin 2/3 olisi hyvä olla tyydyttymättömiä eli pehmeitä rasvoja. Esimerkiksi rasvaiset kalat, kasviöljyt ja pähkinät sisältävät paljon hyviä kerta- ja monityydyttymättömiä rasvahappoja.

4. Lounaan jälkeinen väsymys johtuu lounaasta.

Totta ja tarua. Iltapäivän väsymys on luonnollinen fysiologinen ilmiö, ja usein väsymys on kovimmillaan noin 1,5 tuntia lounaan jälkeen.

Monipuolinen ja kohtalaisen kevyt lounas ei kuitenkaan juuri lisää lounaan jälkeistä väsymystä. Riittävä määrä proteiinia lounaalla auttaa ehkäisemään iltapäivän nuupahduksen, kun taas runsas määrä hiilihydraatteja saattaa väsyttää. Sopiva hiilihydraattien määrä lounaalla on yksilöllinen: siihen vaikuttavat muun muassa ikä ja sukupuoli, sekä päivittäisen liikunnan määrä.

5. Jos syö tuhdin lounaan, ei iltapäivällä kaipaa välipaloja.

Tarua. Sopiva lounasannos on keskikokoinen - ei liian suuri, eikä turhan pieni. Jos lounas sisältää energiaa reilusti yli 800 kcal, on se yleensä tavallista toimistotyötä tekevälle henkilölle turhan tuhti. Lounas pitää nälän loitolla noin kolme tuntia, ja iltapäivän herkullinen ja terveellinen välipala auttaa pysymään virkeänä iltaan asti.