Fazer Vatsaystävälliset leivät sopivat FODMAP-ruokavalioon.

Leipä on tärkeä osa terveellistä ruokavaliota. Moni on kuitenkin karsinut leivän ruokavaliostaan terveyshaittojen pelossa. Aivan suotta, sanoo ravitsemusasiantuntija Heli Kuusipalo. Meillä onkin iloisia uutisia FODMAP-ruokavaliota noudattaville: Fazer Vatsaystävälliset leivät on leivottu herkkävatsaisille ja FODMAP-ruokavalioon sopivaksi.  

Miksi viljoja kannattaa syödä?

Täysjyväviljat ovat hyvä kuidun lähde. Runsaskuituinen leipä saa vatsasi toimimaan hyvin – sen ovat suomalaiset tieteelliset tutkimuksetkin todistaneet. Lisäksi täysjyvä-, siemen- ja juuresleivissä on runsaasti kuituja ja välttämättömiä kivennäisaineita, kuten kaliumia, magnesiumia, rautaa, sinkkiä ja mangaania. Viljatuotteiden välttäminen voi vähentää kuidun ja muiden ravintoaineiden saantiamme.

FODMAP-ruokavalioon sopiva Fazer Vatsaystävällinen Ruisleipä on helppo kuidun lähde ja sisältää jopa 12 % kuitua. Fazer Vatsaystävällisen Kaura -leivän kaurajyvän kuitu edistää vatsan normaalia toimintaa.

Lue lisää: Viljojen kuidut ovat hyväksi vatsalle

Nauti hyviä rasvoja herkullisen leivän kyytipoikana

Leivän kanssa on helppo muistaa myös hyvät rasvanlähteet: Välttämättömiä rasvahappoja saa kätevästi lisättyä ruokavalioon leivänpäällisillä. Vain mielikuvitus on rajana, kun yhdistelet leivälle päällysteitä. Tahnoja ja levitteitä voi taikoa maun mukaan kasviksista, siemenistä, kasviöljyistä ja yrteistä. 

Lähde: 
Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2016

Tutustu Fazer Vatsaystävällisiin leipiin, jotka on leivottu herkkävatsaisille ja FODMAP-ruokavalioon sopivaksi

Fazer Vatsaystävällinen Ruis sopii FODMAP-ruokavalioon

Lue Fazer Vatsaystävällinen Kaura -leivästä