Fazer Vatsaystävälliset leivät sopivat FODMAP-ruokavalioon.

Leipä on tärkeä osa terveellistä ruokavaliota. Moni on kuitenkin karsinut leivän ruokavaliostaan terveyshaittojen pelossa. Aivan suotta, sanoo ravitsemusasiantuntija Heli Kuusipalo. Meillä onkin iloisia uutisia FODMAP-ruokavaliota noudattaville: Fazer Vatsaystävälliset leivät on leivottu herkkävatsaisille ja FODMAP-ruokavalioon sopivaksi.  

Miksi viljoja kannattaa syödä?

Täysjyväviljat ovat hyvä kuidun lähde. Runsaskuituinen leipä saa vatsasi toimimaan hyvin – sen ovat suomalaiset tieteelliset tutkimuksetkin todistaneet. Lisäksi täysjyvä-, siemen- ja juuresleivissä on runsaasti kuituja ja välttämättömiä kivennäisaineita, kuten kaliumia, magnesiumia, rautaa, sinkkiä ja mangaania. Viljatuotteiden välttäminen voi vähentää kuidun ja muiden ravintoaineiden saantiamme.

FODMAP-ruokavalioon sopiva Fazer Vatsaystävällinen Ruisleipä on helppo kuidun lähde ja sisältää jopa 12 % kuitua. Fazer Vatsaystävällisen Kaura -leivän kaurajyvän kuitu edistää vatsan normaalia toimintaa.

Lue lisää: Viljojen kuidut ovat hyväksi vatsalle

Nauti hyviä rasvoja herkullisen leivän kyytipoikana

Leivän kanssa on helppo muistaa myös hyvät rasvanlähteet: Välttämättömiä rasvahappoja saa kätevästi lisättyä ruokavalioon leivänpäällisillä. Vain mielikuvitus on rajana, kun yhdistelet leivälle päällysteitä. Tahnoja ja levitteitä voi taikoa maun mukaan kasviksista, siemenistä, kasviöljyistä ja yrteistä. Kokeile esimerkiksi auringonkukkalevitettä.

Lähde: 
Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2016

Tutustu Fazer Vatsaystävällisiin leipiin, jotka on leivottu herkkävatsaisille ja FODMAP-ruokavalioon sopivaksi

Fazer Vatsaystävällinen Ruis sopii FODMAP-ruokavalioon

Lue Fazer Vatsaystävällinen Kaura -leivästä