Mitä söisit tänään, jos vatsasi saisi päättää? Hemmottele vatsaasi aamusta iltaan aterioilla, jotka sopivat FODMAP-ruokavalioon. Poimi vinkit herkulliseen päivään ja inspiroidu maukkaista resepteistä.

Hyvä päivä alkaa aamiaisesta

Aamupala herättelee kehon ja mielen. FODMAP-ruokavalion mukainen arkiaamupala on helppo rakentaa tutuista aineksista.

Valitse veteen tai kasvimaitoon keitetty kaurapuuro, tai kokoa vatsaystävälliset aamiaisleivät kauraleivästä keitetyn kananmunan ja kurkkuviipaleiden kera. Nappaa vielä raikas appelsiini osaksi aamupalaa, niin saat aamuusi lisää väriä.

Lounas pitää mielen virkeänä

Maukas lounas syntyy helposti ruokaisan salaatin ja voileipien yhdistelmästä. Lohileipäsalaatti on vatsaystävällinen lounas, johon ruokaisuutta tuovat Fazer Vatsaystävällinen Ruis -leipä graavilohen kera. Herkkä vatsa kiittää, kun nostat salaatin lisäksi lounaspöytään Fazer Vatsaystävällinen kauraleipästä fetalla ja tomaattiviipaleilla päällystettynä.

Maukas välipala tuo energiaa iltapäivään

FODMAP-ruokavalioon sopivia hedelmiä ovat banaani, viinirypäleet, kiivi, mandariini, appelsiini, ananas ja mansikka. Nappaa hedelmiä mukaan naposteltavaksi tai koosta niistä viikonloppuna hedelmäsalaatti. Jos kaipaat ruokaisampaa välipalaa, tuunaa leivän päälle porkkana-auringonkukkalevitettä.

Vinkki! Myös iltapalaklassikon, lämpimät voileivät, voi tehdä FODMAP-ruokavaliota noudattaen.

Illallinen

Munakoiso, paprika, porkkana, peruna, tomaatti ja kesäkurpitsa sopivat FODMAP-ruokavalioon. Pyöräytä illalliseksi esimerkiksi uunijuureksia ja kalaa. Vegaani valitsee juuresten pariksi kalan sijaan tofun tai tempehin, sekäsyöjä voi valita myös kanaa tai lihaa. Jos olet juustojen ystävä, ripottele uunijuuresten sekaan myös fetaa.  

Lue lisää FODMAP -ruokavaliosta

Tutustu Vatsaystävälliset -tuoteperheeseen

Näin kokeilet, sopiiko FODMAP-ruokavalio sinulle