Elämme erikoisruokavalioiden maailmassa. Onneksi monipuoliseksi kasvaneesta leipävalikoimastamme löytyy jotain jokaiselle, niin vegaanille kuin allergisellekin.

Yhä useampi on tarkka ravinnostaan joko terveydellisistä tai eettisistä syistä. Leipä muodossa tai toisessa sopii kuitenkin lähes kaikkiin ruokavalioihin, toteaa ravitsemusasiantuntija Heli Kuusipalo.

Trendikästä vegaaniruokavaliota aloitteleva saattaa pohtia, onko leipä vegaanista. Ei kaikki leipä, mutta suurin osa on. Pakkauksesta kannattaa tarkistaa, ettei ainesosaluettelossa mainita voita, maitoa, kaseiinia, heraa, hunajaa tai kananmunia. Hiiva on vegaanista, ja sitä välttelevän täytyisi asua eristyksissä, sillä hiivaa löytyy niin kehostamme kuin ilmastakin. Testaa esimerkiksi vegaanista kauran ystävän leipää.

Allerginenkin saa nauttia leivästä

Gluteeniyliherkkyydestä ja keliakiasta puhutaan paljon, mutta todellisuudessa hyvin harva on allerginen tai herkistynyt kaikille viljoille. Vatsavaivoja saattavat joillekin aiheuttaa esimerkiksi huonommin sulava rukiin kuitu, ei niinkään gluteeni.

Keliaakikoille ja vilja-allergisillekin löytyy nykyään paljon leipävaihtoehtoja. Luontaisesti gluteenittomia kauraleipiä ja muitakin gluteenittomia leipiä on tarjolla yhä enemmän. Testaa esimerkiksi Fazer Siemenleipää ja kurpitsa-vuohenjuustotahnaa. Keliaakikoille sopivat yleensä riisi, hirssi, maissi, tattari ja kvinoa. Vilja-allergisille löytyy esimerkiksi siemennäkkileipää, Kuusipalo kertoo.

Hyvät rasvat kulkevat leivän kyydissä

Vegaanin ruokavalio perustuu hiukan sovellettuun lautasmalliin, jonka tärkeänä osana ovat täysjyvätuotteet. Riisi kannattaa korvata ohra-, vehnä- tai kaurasuurimoilla.
Vegaanin kannattaa erityisesti suosia leipiä, joissa on siemeniä ja pähkinöitä. Täysjyväviljasta, palkokasveista, siemenistä, manteleista ja pähkinöistä eläinkunnan tuotteita syömätön saa tarvitsemaansa proteiinia, kivennäisaineita ja B-ryhmän vitamiineja.

Välttämättömiä rasvahappoja saa kätevästi lisättyä ruokavalioon leivänpäällisillä. Vain mielikuvitus on rajana, kun pohdit leivän päällysteitä. Tahnoja ja levitteitä voi taikoa maun mukaan kasviksista, siemenistä, palkokasveista, kasviöljyistä ja yrteistä. Kokeile esimerkiksi hapatettua cashew-tuorejuustoa.

Täältä löydät helposti Fazerin leivät eri ruokavalioihin.

Lähteet:
Peta.org
Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2016