Fazerin Lappeenrannan makeistehtaan vanhimmalla ja nuorimmalla herkulla on ikäeroa 123 vuotta. Karkkipääkaupunkimme tehdas on varsinainen sokeri- ja suklaa-ahmatti, josta lähtee päivittäin maailmalle yli satatuhatta karkkipussia ja -rasiaa.

Tehtaanjohtaja Jari Vahersalo kertoo, että Fazerin sokerimakeisten sydän sijaitsee Lappeenrannassa. Hän on työskennellyt makeistehtaalla eri tehtävissä vuodesta 1994 lähtien. ”Meillä on 250 lopputuotetta. Oma suosikkini on pienikokoinen Marianne rae. Se raksahtaa mukavasti hampaissa. Yhden kun ottaa, koko boksi on pian mennyt.”

Koristeellinen rusokirsikkapuu kurottelee kohti pilvetöntä taivasta Suomen makeimmassa puistossa. Fazerin Lappeenrannan makeistehtaan johtaja Jari Vahersalo istutti puun Marianne-puistoon punavalkoraitaisen Marianne-maston viereen Mariannen päivänä 15. elokuuta 2017. Puu oli lahjoitus Lappeenrannan kaupungilta Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

Lappeenrannan oma makeinen, klassikkokaramelli Marianne, syntyi vuonna 1949. Sitä valmistetaan tehtaan kovakarkkiosastolla. Piparminttumassa keitetään keittimessä ja suklaatäyte täytepadassa. Sitten massa ajetaan kartiorullaimeen, joka muotoilee sen putkimaiseksi ja putken sisään pumpataan täyte. Muita samalla tekniikalla tehtäviä suosikkeja ovat Tyrkisk Peber ja Fazerin Parhain -sekoitus.

Lappeenrannan oma makeinen, klassikkokaramelli Marianne, syntyi vuonna 1949. Sitä valmistetaan tehtaan kovakarkkiosastolla. Piparminttumassa keitetään keittimessä ja suklaatäyte täytepadassa. Sitten massa ajetaan kartiorullaimeen, joka muotoilee sen putkimaiseksi ja putken sisään pumpataan täyte. Muita samalla tekniikalla tehtäviä suosikkeja ovat Tyrkisk Peber ja Fazerin Parhain -sekoitus.

Rusokirsikka oli nappivalinta, koska punaiset kirsikat ja punavalkokääreinen klassikkokarkki Marianne ovat värisukulaisia ja kirsikka vie ajatukset elintarvikkeisiin ja makeisiin. Fazerin ensimmäinen voimakkaasti kirsikanmakuinen karkki löysikin tiensä kesän 2018 uutuustuotteeseen, Remix Hits -karkkipussiin.

”Kuluttajien makumieltymykset ovat muuttuneet ja kirsikka makuna on tullut tutummaksi. Kun aloitin Fazerilla kymmenen vuotta sitten, olimme tuotekehityksessä jo innostuneita kirsikasta. Testasimme makua useamman kerran ja aina palautteena oli, että ’ei, ei oikein’”, Fazer Makeisten tuotekehityspäällikkö Niina Hytti kertoo.

Nyt testivaiheen maistelijat pitivät heti Remix Hitsin aidon kirsikkaisesta aromista.

”Olemme hyvin iloisia, että saimme vihdoin kirsikkakarkin”, Hytti sanoo.

Turkinpippurilinjasto

Ärhäkän Tyrkisk Peber -karkin rinnalle on kehitetty hedelmäinen serkku, Hot & Sour -mix. Neljän eri makuisen kuoren sisältä paljastuu pippurinen salmiakkijauhe.

Uusia tuotteita viisi kertaa vuodessa

Remix Hits -pussin synty kuvaa hyvin Suomen suurinta makeistehdasta. Kuluttajien toiveita ja palautteita kuunnellaan herkällä korvalla, ideoita ja inspiraatiota etsitään ympäri maailmaa ja tuotteiden kehittämiseen sekä makujen ja värien hienosäätöön käytetään paljon aikaa.

Lappeenrannan kesän 2018 uusin lanseeraus on Remix Hits, joka on hauska sekoitus hedelmä-, salmiakki-, lakritsi- ja suklaakarkkeja. Pussista löytyy 12 erinäköistä ja -makuista hahmoa.

Lappeenrannan kesän 2018 uusin lanseeraus on Remix Hits, joka on hauska sekoitus hedelmä-, salmiakki-, lakritsi- ja suklaakarkkeja. Pussista löytyy 12 erinäköistä ja -makuista hahmoa.

Aitous, hyvä fiilis, laadukkuus, rohkeus ja sallivuus ovat tuotekehittelyssä tärkeitä arvoja.

”Tuomme markkinoille uutuuksia kolme kertaa vuodessa ja lisäksi jouluna ja pääsiäisenä – vanhoja klassikkoja arvostaen ja unohtamatta. Lopputuotteita on yhteensä yli 250. Tuotekirjo on Lappeenrannan tehtaan rikkaus ja haaste”, tehtaanjohtaja Jari Vahersalo sanoo.

Maailmalla suuret makeisvalmistajat saattavat keskittyä vain muutaman patukan tai karkkilaadun valmistamiseen, sillä volyymit ovat valtavia, eikä investointeja monenlaisiin koneisiin silloin tarvita.

Valumakeisten osuus Lappeenrannan koko tuotannosta on yli 60 prosenttia, ja tehtaalla on kolme valuosastoa. Karamellit tehdään puuterivalutekniikalla, jossa valukoneeseen syötetään hienojakoisella maissijauheella täytetyt valulaudat. Lautoihin on painettu kulloisenkin makeisen muotoiset syvennykset, joihin makeismassa valetaan. Osastoilla on yhteensä noin 400 000 valulautaa. Emma Heilmannin tarkka silmä poimii linjastolta virheelliset yksilöt.

Lappeenrannassa sen sijaan tehdään sokerimakeisia laidasta laitaan: kovia karamelleja, kuten Mariannea ja Tyrkisk Peberiä, valutuotteita, kuten Tutti Fruttia, Ässiä ja Pantteria, pastilleja, lakritseja, linssejä eli Aveceja ja Amerikan pastilleja, marmeladimakeisia ja suklaisia puffi-tuotteita, kuten Suffeli Puffeja.

Erityispiirteenä Lappeenrannassa ovat suositut makeissekoitukset.

”Mix-tuotteiden kysyntä on kovaa, ja teemmekin runsaasti eri tyyppisiä sekoitepusseja”, Vahersalo kertoo.

Tämä kaikki antaa aihetta nimittää Lappeenrantaa Suomen karkkipääkaupungiksi. Sieltä virtaa jatkuva makeisliikenne eri puolille maata ja maailmaa: muissakin Pohjoismaissa herkutellaan Fazerin karkeilla – ruotsalaiset rakastavat etenkin puffi-suklaita – ja tuttuihin brändeihin voi törmätä suurilla lentokentillä melkein missä maailmankolkassa tahansa.

Luontaisia aromeja ja värjääviä elintarvikkeita

Lappeenrannan tehtaan kehityspäällikkö Petri Pitkänen sanoo, että tehtaan kilpailuvalttina ovat jo pitkään olleet monipuoliset makeissekoitukset. Fazerin mix-pussien hyvä kysyntä on viime vuosina johtanut siihen, että myös muut toimijat ovat tulleet markkinoille monipuolisemmilla sekoituksilla.

Kehityspäällikkö Petri Pitkänen on ylpeä tehtaan korkeasta osaamisesta. ”Olemme iso työnantaja Lappeenrannassa, ja paikallinen tekeminen täällä Saimaan rannalla on tärkeä asia. Fazer on laadukas talo ja meillä on myös suuri vastuu, jotta pystymme pitämään yllä korkean laadun kilpailusta huolimatta.”

”Sekoitusten suosio liittyy varmasti siihen, että yhden tuotteen ostamalla pääsee käsiksi moniin eri makuelämyksiin. Monipuolinen Remix-pussimme on Suomen myydyimpiä makeispusseja. Myös irtomakeisten myynti on selvässä kasvussa.”

Kehityspäällikkö Petri Pitkänen on ylpeä tehtaan korkeasta osaamisesta. ”Olemme iso työnantaja Lappeenrannassa, ja paikallinen tekeminen täällä Saimaan rannalla on tärkeä asia. Fazer on laadukas talo ja meillä on myös suuri vastuu, jotta pystymme pitämään yllä korkean laadun kilpailusta huolimatta.”

Kehityspäällikkö Petri Pitkänen on ylpeä tehtaan korkeasta osaamisesta. ”Olemme iso työnantaja Lappeenrannassa, ja paikallinen tekeminen täällä Saimaan rannalla on tärkeä asia. Fazer on laadukas talo ja meillä on myös suuri vastuu, jotta pystymme pitämään yllä korkean laadun kilpailusta huolimatta.”

Terveysbuumi näkyy kuluttajien ruokavalinnoissa, ja esimerkiksi maidon ja vehnän kulutus on laskenut. Pitkänen kertoo, että myös makeisten tuotekehityksessä on alettu panostaa sallittavuuteen.

Sallittavuus tarkoittaa vaikkapa entistä luontaisempia raaka-aineita, kuten luontaisia aromeja ja värjääviä elintarvikkeita. Kehitys tukee Fazerin missiota ”food with a purpose”, mikä näkyy käytännön työssä. Esimerkiksi vastuullisuuden eteen kaikki tahot hankinnasta markkinointiin tekevät vahvaa yhteistyötä.

”Sokerin vähentäminen ei meillä varsinaisesti ole uutuuksien ja investointien ykköstavoite, vaikka valikoimissamme ksylitolituotteita onkin. Vuonna 2018 asensimme yhdelle valumakeisten linjalle puolen miljoonan euron annostelulaitteiston, joka mahdollistaa luonnollisten aromien tarkan annostelun tuotteeseen.”

Petri Pitkäsen mukaan karkki on rehellinen tuote: kaikilla on varaa silloin tällöin karkkipussiin ja viikonloppuna voi herkutella hyvällä omallatunnolla pussillisella suosikkiherkkujaan. Valinnanvaraa on, sillä isompien pakkausten rinnalle on tullut pienempiä pussikokoja.

Ässämix

Ässä-hedelmäsekoitus on Fazerin menestyneimpiä hittituotteita. Valutekniikalla tehtäviä karkkeja kuivatetaan kuivauskaapeissa 2–4 päivää, kunnes tuotteen rakenne on kiinteä. Sen jälkeen karkit kiillotetaan ja pakataan.

Merkkarien ja Angry Birdsien suosio yllätti

Lappeenrannassa testataan ja kehitetään kaiken aikaa uusia raaka-aineita. Kuluttajat voivat päästä hyvällä tuurilla maistelemaan uutuuksia ja kertomaan mielipiteensä niistä ennen lanseerausta vaikka Fazerin ravintoloissa tai Vantaan Vierailukeskuksessa.

”Viime aikoina meiltä on pyydetty paljon makeisia, joissa ei ole eläinperäisiä ainesosia, kuten gelatiinia. Vegaanisia karkkeja onkin saatavilla jo hyvä valikoima”, tuotekehityspäällikkö Niina Hytti kertoo.

Karamellipakkaamossa työskentelevä Marja-Leena Reponen pitää huolen, että Avec-pastillit päätyvät oikeisiin pusseihin. Makeiset pussitetaan pakkaamon viidellä pussituskoneella – ja sitten herkut ovat valmiita maailmalle.

Karamellipakkaamossa työskentelevä Marja-Leena Reponen pitää huolen, että Avec-pastillit päätyvät oikeisiin pusseihin. Makeiset pussitetaan pakkaamon viidellä pussituskoneella – ja sitten herkut ovat valmiita maailmalle.

Vaikka tuotekehityksessä ja markkinoinnissa ollaan tuntosarvet pystyssä, tuotteiden menestystä ei pysty aina ennalta arvaamaan. Hytti muistaa kymmenen Fazer-vuotensa ajalta kaksi karkkilanseerausta, joiden suosio yllätti koko tehtaan väen.

”Toinen oli Angry Birds vuonna 2012 ja toinen Merirosvoraha eli Merkkari vuoden 2013 retroinnostuksen aikaan. Karkit vietiin käsistä ja niitä tehtiin niin paljon kuin koneista irti lähti.”

Osa uutuuksista jää elämään ja osa päätetään jo alun perinkin pitää myynnissä vain tietyn aikaa.

”Parasta tässä työssä on, että saa olla jatkuvasti luomassa uutta. Onhan se aika ihanaa, kun tuohon tehtaan pihalle aamulla kävelee, niin vastassa on herkullinen Omarin tuoksu ja mukavat työkaverit.”

Ukilta ja mummolta lapsenlapsille

Makeisvalmistuksen historia Saimaan syleilyssä on pitkä. Hieman varttuneempi väki muistaa Lappeenrannan tehtaan Chymoksena: Fazerin suosituimpiin makeisiin edelleen kuuluva Marianne kehiteltiin Chymoksella vuonna 1949, Pantterin valmistus alkoi vuonna 1955, Lontoo rae -karamellin 1958 ja Omarin 1966.

Osaksi Fazerin tuoteperhettä herkut siirtyivät vuonna 1993.

Retrosuosiota nauttiva Pihlaja valetaan kerroksittain: ensin vaalea pohja, sitten punainen massa ja päälle vaalea kerros. Tehtaan marmeladiosastolla valmistetaan myös Finlandia-marmeladikuulia ja Vihreitä kuulia, joita suomalaiset ahmivat vuosittain 25 miljoonaa kappaletta.

Retrosuosiota nauttiva Pihlaja valetaan kerroksittain: ensin vaalea pohja, sitten punainen massa ja päälle vaalea kerros. Tehtaan marmeladiosastolla valmistetaan myös Finlandia-marmeladikuulia ja Vihreitä kuulia, joita suomalaiset ahmivat vuosittain 25 miljoonaa kappaletta.

”Pihlaja on vanhin edelleen myynnissä oleva Fazer-tuote. Pihlajanmarja-marmeladien valmistus alkoi Fazerin Kluuvikadun konditoriassa vuonna 1895. Suosio on säilynyt vuosikymmenestä toiseen, ja Kettukarkista on tullut jo legenda”, tehtaanjohtaja Jari Vahersalo kertoo.

Pihlaja kulkee monen suussa nimellä Kettukarkki, sillä juuri kääreen ketusta Fazerin vanhin makeinen on tunnettu alkuajoista saakka. Marmeladin valmistus alkoi jo vuonna 1895.

Pihlaja kulkee monen suussa nimellä Kettukarkki, sillä juuri kääreen ketusta Fazerin vanhin makeinen on tunnettu alkuajoista saakka. Marmeladin valmistus alkoi jo vuonna 1895.

Nykyisin ihmisten uutuudennälkä on suurta, mutta klassikot eivät trendeistä hätkähdä. Esimerkiksi Pihlajalla on ikää jo 123 vuotta. Fazerin Parhain -täytemakeispussista löytyvä Kiss Kiss on kaksi vuotta nuorempi. Finlandia-marmeladeja on tehty vuodesta 1898 ja Vihreitä kuulia 1929.

”Uskon, että klassikkojen salaisuus liittyy traditioon: monilla on makeisiin liittyviä lämpimiä makumuistoja jo lapsuudesta. Kuulemme paljon tarinoita, kuinka ukilla ja mummolla oli aina tarjolla Mariannea tai miten lapsenlapset saivat kaivaa Fazerin Parhain -pussista suosikkinsa. Ja toki klassikkokarkit ovat todella hyvän makuisia”, Vahersalo toteaa.

Tehtaan laatupäällikön Pia Virtasen mukaan monet klassikoksi nousseet herkut ovat myös hyvin uniikkeja.

”Esimerkiksi Pihlaja on markkinoilla ainutlaatuinen: markkinoilla ei ole vastaavaa pehmeää, paperiin käärittyä marmeladituotetta. Pihlajan brändi on arvostettu ja sen retrosuosio on poikinut monenlaisia tuotteita t-paidoista verhokankaisiin.”