Punaisista ja valkoisista raidoistaan tunnettu Marianne-karamelli täyttää 70 vuotta.

Karamellin valmistus aloitettiin vuonna 1949 Toijalassa, ja siitä tuli pian suosikki niin Suomessa kuin muuallakin Pohjoismaissa. Nykyään Marianne-tuotteet valmistetaan Fazerin makeistehtaassa Lappeenrannassa ja yli puolet karamelleista viedään Suomen ulkopuolelle. Juhlapäivää vietetään Mariannen päivänä 15.8.

Suomalaisten suosikkikaramelli, punavalkoraitaisesta asustaan tunnettu Marianne täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Karamellin valmistus sai alkunsa vuonna 1949 makeistehdas Chymoksen mestarien Aimo Martikaisen ja Antti Östermanin käsissä Toijalassa, jonne Chymos sijoitti uuden tehtaan sen jälkeen, kun Lappeenrannan tehdas oli sodan aikana viranomaisten määräyksestä evakuoitu. Karamellia myytiin aluksi irtotuotteena nimellä Chymos Piparminttusuklaakaramelli, mutta vuonna 1950 sitä ryhdyttiin pakkaamaan 175 gramman kartonkikoteloon.

Ankarien aikojen ja säännöstelyn jälkeen suomalaiset kaipasivat arkeensa kohokohtia ja makeiskauppa kasvoi. Oltiin myös suuren kaupan murroksen kynnyksellä. Suomen ensimmäinen valintamyymälä avattiin Poriin samana vuonna, kun Marianne tuotiin kauppoihin.

Näin syntyivät punavalkoiset raidat

Vuonna 1953 Piparminttusuklaakaramelli sai nimen Marianne, ja tehtaan nuoren pakkaussuunnittelijan Aimo Vuorisen ehdotuksesta karamelli käärittiin klassiseen punavalkoraidalliseen käärepaperiin.

Vuorinen sai myöhemmin tehtäväkseen lisätä yksinkertaiseen raitakääreeseen hienostuneisuutta, ja hän kuvitti kääreen Ranskan kansallisneidon, Mariannen kuvalla. Uusi kääre ei kuitenkaan saanut kentältä hyvää palautetta. Neidon kuva poistettiin, raitakääre pääsi takaisin käyttöön, mutta nyt Marianne-logolla varustettuna. Tuosta kokeilusta jäi kuitenkin nimi, Marianne. Mariannesta tuli Chymoksen kaikkien aikojen menestynein makeistuote. Chymos siirsi makeistenvalmistuksen takaisin Lappeenrantaan vuonna 1952, ja vuonna 1993 yritys myytiin Fazerille.

Syntymäpäivänä matkoilla

1980-luvulla Marianne kasvoi brändiksi Ruotsin markkinoilla ja muuallakin viennissä. Yksi erikoisimmista kampanjoista nähtiin Itävallassa. Mariannea mainostettiin ulkomainostauluilla Wienissä, Linzissä, Grazissa ja Weilsissä. Mainokseen oli kiinnitetty näyteastia, josta ohikulkijat saivat ottaa maistiaisen. Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa Mariannea myytiin tuotemerkillä Scandies. 1990-luvun alkupuolella kaksi kolmasosaa valmistuksesta myytiin vientimarkkinoille. Nykyäänkin yli puolet Marianne-karamelleista myydään Suomen rajojen ulkopuolella.

Lappeenranta, Suomen karkkipääkaupunki

Lappeenranta voi hyvällä syyllä kutsua itseään Suomen karkkipääkaupungiksi; makeistehdas työllistää 350 henkeä ja Mariannen lisäksi siellä valmistetaan kaikki Fazerin hedelmämakeiset, marmeladit, salmiakit ja lakritsit. Mariannea valmistetaan vuosittain noin 1,3 miljoonaa kiloa. Perinteinen Marianne on saanut seurakseen lukuisan joukon muita Marianne-tuotteita jäätelöstä suklaapatukkaan. Lue juttu: Lappeenranta on Suomen karkkipääkaupunki.

Mariannea juhlitaan 15.8.

Mariannen nimipäivä 15.8. on vakiintunut Marianne-karamellien juhlapäiväksi.

Marianne aloitti juhlimisen jo alkuvuodesta, kun myyntiin tuli erä karamellipusseja, joissa Mariannen nimen paikalla oli 50 suosittua, suomalaista naisen nimeä.

Elokuussa Mariannea juhlitaan eri tapahtumissa sekä Toijalassa että Lappeenrannassa. Lisäksi Mariannea juhlitaan Fazer Experience -vierailukeskuksessa ja Fazer Café -kahviloiden valikoimaan tulee Marianne-kakku.

Lähde: Leena Kauria: Tähdenlento Toijalassa - Tarina Chymos-tehtaasta 1944-1952