Keinotekoiset väri- ja makuaineet ja gelatiini saivat kyytiä, kun Fazer päivitti suomalaisten suosikkikarkit tämän päivän arvojen mukaisiksi. Pitkä kehitystyö tuotti herkuttelijoille entistä luonnonmukaisempia vaihtoehtoja – ja ilmastoteon, joka näkyy myös muovijätteen vähenemisenä.

Uskoisitko, että lempikarkkiesi mehevät värit tulevat mustasta porkkanasta, bataatista, spirulinasta, paprikaöljystä tai saflorista?

Herkuttelu ei ole koskaan ollut yhtä hauskaa kuin nyt, kun Suomen karkkihyllyjen isoin brändi, hedelmäisen raikas Tutti Frutti -tuoteperhe, muuttui entistä luonnollisemmaksi. Reseptimuutoksen myötä suosikkimakeiset ovat gelatiinittomia ja niiden makuaineet ja värit ovat luontaisia.

Tutti Frutit valmistetaan Suomen karkkipääkaupungissa Lappeenrannassa. Fazerin makeistehtaan tuotekehitystiimi alkoi jo vuonna 2015 työstää Suomen suosituimpien karkkien reseptiikkaa luonnollisemmaksi.

Tuotekehittäjänä työskentelevä Minna Tuomikoski sanoo, että ikoniseen Tutti Fruttiin tarttuminen oli innostava, hauska ja haastavakin projekti.

”Tässä työssä tarvitaan Pelle Pelottoman asennetta: asioita pitää ajatella luovasti ja uudella tavalla. Suurimpana haasteena oli säilyttää makeisten maut, värit ja rakenteet ennallaan.”

Hän kertoo, että tiimi lähti aluksi työstämään karkkien makuja kahden aromitoimittajan kanssa.

”Aromitoimittajat valmistivat meiltä Fazerilta saamiaan Tutti Frutti -aromeita vastaavat luonnolliset versiot. Luonnolliset aromit eivät suinkaan löytyneet hetkessä. Hioimme värejä ja makuja pitkään ja hartaasti ennen kuin olimme tyytyväisiä lopputulokseen.”

Ensimmäiset karkit valmistettiin käsityönä

Mehukkaan pehmeät karkit saavat nyt makunsa ja värinsä luonnollisista tiivisteistä, kuten porkkanasta, punajuuresta, kurkumiinista ja omenasta. Minna Tuomikoski kertoo, että tuotteet uudistettiin luontaisiksi neljän vuoden aikana.

Tutti Frutti -tuoteperheen laajuus toi lisäkierrettä tähän haasteeseen: eri nimikkeitä on lähemmäs kaksikymmentä, kuten Tutti Frutti Mix, Choco, Original, Rings, Chewy Fruits, Sour, Passion ja uusimpana Nordic Berries, joka on mehevä sekoitus pohjoisen luonnon marjamakuja ja täyteläisiä tummasuklaanappeja.

Tuomikosken mukaan luontaiset Tutti Frutit kehitettiin samalla tavalla kuin kaikki Fazerin uutuudet Lappeenrannassa luodaan: aluksi karamelleja valmistettiin käsin pieniä eriä, kymmenen tai kaksikymmentä makuvarianttia kerrallaan.

Esimerkiksi gelatiinista luopuminen vaikutti karkkien rakenteeseen, ja vastaavaa tuntumaa haettiin tärkkelyksellä.

”Teimme käsin karkkimassan, maustoimme sen, lisäsimme värit ja myös valoimme ensimmäiset karkit käsityönä. Tutti Frutit ovat valukaramelleja, ja ne tehdään niin, että massa valetaan hienojakoisella maissijauholla täytetyille valulaudoille. Laudoissa on tuotteen muotoiset syvennykset. Sitten massa kuivatetaan, jauho poistetaan ja karkit kiillotetaan tai sokeroidaan.”

Tuomikoski kertoo, että tietyt värit ja maut onnistuivat muita helpommin. Isojen party-pussien Skoleskridt-rakeen valkoinen titaanidioksidi korvattiin mustalla kasviperäisellä lääkehiilellä. Suklaarakeiden aromina ollut ei-luontainen vanilliini vaihdettiin vaniljaksi.

Kaikkein haastavin oli karamellien vihreä väri.

”Alkuperäisen Tutti Frutin vihreä oli hyvin tumman vihreää. Sellaista sävyä ei saada luontaisilla väreillä eli siinä meidän oli pakko taipua. Vaihtoehtoina oli muutamia vihreän sävyjä, ja päädyimme hentoon vihreään, koska se näytti kauniilta ja sopi hyvin Tutti Frutin hedelmäiseen henkeen.”

Vihreämpiä valintoja – myös muovin määrä väheni

Kun tuotekehitystiimi oli tyytyväinen käsin tehtyihin maistelu- ja ulkonäkönäytteisiin, karkeille tehtiin tehtaan linjastolla koeajo: nyt karkkeja valmistettiin jo tuhansia kiloja. Uutuuksille tehtiin myös kuluttajatesti, jolla varmistettiin, että uudet tuotteet olivat vähintään yhtä hyviä kuin edeltäjänsä.

”Seurasimme tarkasti uutuustuoteprosessiamme: kun karkit olivat halutunlaisia ja kaikki tuotannon osa-alueet – kuten lämpötila, kosteus ja säilyvyys – oli varmistettu, tuotteet saivat lanseerausluvan”, Tuomikoski kertoo.

Director, Sweets Marketing Anne Repo sanoo, että Tutti Frutti ei ole iso pelkästään Suomessa, vaan alun perin ruotsalaisena karkkina se on myös länsinaapurissamme todella suosittu.

”Muutostyö ei ollut siis ihan helppo, sillä uuden tuotteen piti vakuuttaa kuluttajat kaksilla markkinoilla.”

Ensimmäiset gelatiinittomat ja luontaiset Tutti Frutti Original -pussit tulivat Ruotsissa myyntiin loppuvuodesta 2017. Suomalaiset pääsivät maistelemaan uudistuneita Tutti Frutteja vuoden 2018 lopulla, ja kesällä 2019 lanseerataan isot sekoitepussit.

Anne Repo sanoo, että samalla tehtiin muitakin vihreämpiä valintoja, kuten vähennettiin karkkipussien muovin määrää.

”Halusimme optimoida pakkausmateriaalien käytön ja pienensimme uudistettujen isojen Tutti Frutti -pussien fyysistä kokoa. Otimme karkkipussien yläreunasta muovia pois 15 milliä: se tarkoittaa, että pusseista syntyy vuodessa yli kaksi jalkapallostadionillista vähemmän muovijätettä kuin aiemmin.”

Kaikki Tutti Frutin muutokset vastaavat Fazerin strategisiin vastuullisuustavoitteisiin. Fazerilla on kovat tavoitteet päästöjen vähentämisessä: se on sitoutunut puolittamaan päästönsä vuoteen 2030 mennessä. Yhtiö aikoo lisätä myös kasvispohjaisten raaka-aineiden käyttöä. Liha- ja maitotuotteiden vähentäminen onkin suurin yksittäinen teko, jolla kuka tahansa meistä voi pienentää omaa ympäristövaikutustaan.

Karkeista tuli entistä paremman makuisia

Nyt kun luonnollisen värikkäät Tutti Frutit ovat kauppojen karkkihyllyillä, Anne Repo voi todeta tyytyväisenä, että muutoksessa onnistuttiin jopa yli odotusten.

”Kaikki Tutti Frutti -pussien kuluttajatestit ja lanseeraukset ovat onnistuneet erinomaisesti: vastaanotto on ollut mielettömän ihanaa. Ihmiset ovat sanoneet, että karamellien maku ja rakenne eivät ole kärsineet yhtään – ne ovat päinvastoin parantuneet.”

Koska eläinperäinen gelatiini eli liivate on korvattu tärkkelyksellä, tuotteet sopivat myös vegaaneille. Nykyisin iso osa sekasyöjistäkin on lisännyt kasvisten kulutusta ja haluaa herkutella terveellisemmin ja laadukkaammin.

Herkkujen odotetaan soveltuvan erilaisiin ruokavalioihin, ja ihmiset etsivät luonnollisempia tuotteita.

Anne Repo sanoo, että luonnollisuus, vegaanius ja omaa persoonaa ja arvoja tukevat valinnat ovat nopeimmin kasvavia elämäntapatrendejä. Hänen mukaansa Fazer on saanut positiivista palautetta edelläkävijyydestään: siitä, että lähti uudistamaan nimenomaan Suomen suurimman karkkibrändin luontaiseksi.

”Haluamme vastata kuluttajien toiveisiin ja tarjota tuotteita, jotka sopivat ihmisten arvomaailmaan ja mahdollisimman monelle. Luonnollisuus on muutakin kuin luontaisemmat raaka-aineet: ammennamme inspiraatiota luonnosta ja luonnollisuudesta myös syvemmällä tasolla. Keskiössä on salliva suhtautuminen herkutteluun: hyvinvointi, armollisuus itseä kohtaan ja omat kiireettömät hetket ovat ihmisille tärkeitä.”