Lihan ja maitotuotteiden vähentäminen ruokavaliosta on asiantuntijoiden arvioiden mukaan kenties merkittävin yksittäinen keino vähentää omaa hiilijalanjälkeä ja vaikutusta maapallon ympäristöön ja ilmastoon. Siksi me Fazerilla olemme sitoutuneet kasvattamaan kasvipohjaisten tuotteidemme osuutta koko tuotevalikoimastamme vuoteen 2030 mennessä.

2020-luvun ihmiset haluavat elää yhä vastuullisemmin ja terveellisemmin kestävää kehitystä, hyvinvointia ja tasapainoa elämässään tavoitellen. Me Fazerilla näemme ruuan ratkaisuna. Haluamme kehittää ja luoda ruokaelämyksiä, jotka auttavat tekemään hyvää niin ihmisille kuin ympäristöllekin. Uskomme, että voimme toiminnallamme tarjota merkityksellisiä hetkiä ja hyvää tekeviä valintoja ihmisten arkeen. Tehdä jokaisesta päivästä hieman paremman.

Tutkijat ovat arvioineet, että lihan- ja maidontuotanto aiheuttaa jopa 60 % kaikista maataloudessa syntyvistä kasvihuonepäästöistä, vaikka vain 18 % maailmassa syödyn ravinnon kaloreista ja 37 % proteiinista saadaan liha- tai maitotuotteista.*  Siksi kasvipohjaisten tuotteiden määrän lisääminen on yksi tärkeä osa vastuullisuustyötämme, minkä vuoksi olemme nostaneet sen yhdeksi vastuullisuusohjelmamme päätavoitteista.

Mutta mitä tarkoittaakaan kasvipohjainen?

Kasvipohjaisella tuotteella tarkoitamme tuotetta, joka ei sisällä lainkaan eläinperäisiä raaka-aineita kuten maitoa, hunajaa, kananmunia, lihaa tai eläinrasvoja.

Käytännössä kasviperäinen tarkoittaa siis Fazerilla samaa kuin vegaaninen. Nämä tuotteet saattavat kuitenkin sisältää pieniä jäämiä eläinperäisiä aineita kuten maitoa tai kananmunaa, jos samassa tuotantolaitoksessa käsitellään myös muita kuin vegaanisia tuotteita.

Fazerin vegaanimerkki

Jotta kasvisperäiset tuotteemme olisi helpompi tunnistaa ruokakaupassa, olemme ottaneet käyttöön kaikille tuoteryhmillemme yhteisen Fazerin  vegaanimerkin.

Kasvipohjaiset tuotteet kiehtovat tämän päivän kuluttajia

Kasviperäisten tuotteiden kysyntä jatkaa kasvuaan. Moni haluaa vähentää lihansyöntiä ja eläinperäisten tuotteiden käyttöä ilmastosyistä tai kohentaakseen omaa hyvinvointiaan. Kasvipohjaiset, runsaskuituiset tuotteet voivatkin auttaa ehkäisemään useita eri sairauksia ja terveysongelmia – tämä on todettu tieteellisissä tutkimuksissa, ja se on huomioitu myös esimerkiksi Pohjoismaisissa ravitsemussuosituksissa.

Kasvissyönti onkin viime vuosina raivannut tiensä pienen vähemmistön ihanteesta osaksi valtavirran ruokavaliota. Vegaaninen ruokavalio on yksi ruokamaailman kuumista trendeistä, samoin kuin kasvisruokavaliota lihansyöntiin sekoittava fleksaaminenkin.

Kasviperäisyys nivoutuu yhteen myös aivoystävällisten tuotteiden kanssa, joita on tutkittu ja kehitetty Fazer Brainhow® -ohjelmassa. Moni kasvisperäinen tuote on siis paitsi ympäristön ja ilmaston kannalta hyvä valinta, myös aivoystävällinen ja hyväksi terveydelle.

Seuraamme kasviperäisten tuotteiden osuutta tiiviisti

Fazer on sitoutunut kasvattamaan kasvipohjaisten tuotteiden osuutta tuotevalikoimastaan kaikissa liiketoiminnoissaan vuoteen 2030 mennessä. Erityisen tärkeässä roolissa tässä työssä on Fazer Lifestyle Foods, joka on viime vuosina tuonut markkinoille muun muassa monia kauratuotteita – kauraisia juomia, tofun tapaan käytettäviä kaurapaloja ja erilaisia lusikoitavia välipaloja.

Jotta pystymme seuraamaan tätä tavoitetta, analysoimme kasviperäisten tuotteiden osuutta kaikissa liiketoiminnoissamme – Kasvipohjaisten tuotteiden osuus on kasvanut vuosien mittaan: v 2015 se oli 36% ja vuonna 2019 jo 48 %.

Tarkkaa prosenttitavoitetta tälle tavoitteelle ei tässä vaiheessa ole – tärkeintä on, että kasvisperäisten tuotteiden osuus jatkaa kasvuaan.

*Reducing food’s environmental impacts through producers and consumers 2018, University of Oxford