Heti alkuun kovaa faktaa leivästä: 76 % suomalaisista syö päivittäin leipää. Kaikista Suomessa syödyistä leivistä joka neljäs leipä on kotoisin Fazer Leipomoista. Voidaan siis sanoa, että Fazerilla tiedetään tarkalleen, millaista leipää meistä kukin arvostaa, ostaa ja syö.

Yksi ihmiskunnan vanhimmista keksinnöistä kehittyy edelleen

Vaikka leipä onkin yksi vanhimmista ruokapöydissämme olevista oivalluksista, se uudistuu ja kehittyy jatkuvasti vastaamaan kuluttajien odotuksia ja toiveita.

 –Menestys lähtee kuluttajien kuuntelemisesta, kertoo Fazer Leipomoiden toimitusjohtaja Marko Bergholm.

–Vaikka meistä jokaisella varmasti omat kestosuosikkimme onkin, käyttötilanne ja -tottumukset sekä trendit vaikuttavat paljonkin valintoihimme, hän jatkaa.

Fazer Leipomoiden tuotevalikoima on todella laaja, portfoliossa on yli 200 leipomotuotetta.Tuoretta leipää ja leivonnaisia valmistuu viikon jokaisena päivänä, niin Lahdessa, Vantaalla kuin Lappeenrannassakin. Lisäksi Fazerilla on 112 myymäläleipomoa ruokakauppojen yhteydessä.

 –Tällä hetkellä nousussa ovat kaurapohjaiset leivät, joiden osuus vaaleista leivistä on jo noin 30 %. Näemme kauraleivissä erinomaiset kasvun mahdollisuudet, ja itse asiassa olemme juuri investoineet merkittävästi uuteen, huippumoderniin palaleipälinjaan Vantaan leipomolla. Klassikot, kuten Fazer Puikulat, Fazer Paahdot, Reissumiehet ja Jälkiuunileivät tulevat saamaan useita kauraisia variantteja tulevaisuudessa, kertoo Bergholm.

Myös gluteenittomien leipomotuotteiden markkina kasvaa Suomessa. Fazer laajensi gluteenitonta tuotevalikoimaansa ja gluteenittoman leivonnan osaamista ostamalla Vuohelan Herkku -leipomon viime vuonna. Yrityskaupan myötä Fazerille siirtyi uusi ja nykyaikainen gluteeniton leipomo Lahdessa ja gluteeniton mylly Joutsassa. Fazer on uudistanut gluteenitonta valikoimaa ja tuonut tänä vuonna useita uutuuksia kauppoihin.

–Monet kuluttajat ovat olleet haltioissaan hyvänmakuisista gluteenittomista uutuuksista ja iloitsevat valikoiman monipuolistumisesta. Aiemmin gluteenittomien hyllyillä ei ole ollut liiemmin valinnanvaraa mutta nyt on, iloitsee Bergholm.

Käsintehdyn leivän arvostus nousussa

Vaikka koronavuoden voisi kuvitella lisänneen lähinnä pakatun leivän myyntiä, kysyntä on lisääntynyt myös käsintehtyjen artesaanileipien kohdalla. Fazer avaa uusia myymäläleipomoita jatkuvasti, esimerkiksi viime vuonna yhtiö avasi 20 uutta leipomoa ympäri Suomea.

–Jokainen kaipaa arkeensa myös  luksusta ja käsintehty leipä lienee luksustuotteiden edullisimmasta päästä, muistuttaa Marko Bergholm. Monen somepostauksissa on vilahdellut viime aikoina omaan taikinajuureen leivottuja leipiä ja muita omin käsin leivottuja leipiä, minkä Bergholm näkee ainoastaan positiivisena asiana.

–On upeaa nähdä, että ihmisiä kiinnostaa leipä ja etenkin sen maku ja terveellisyys. Kun itse pari kertaa kokeilee tehdä leipää juurta jaksaen alusta, saattaa yllättyä iloisesti, kun kaupasta saa lämpimänä mukaansa vaikkapa uunituoreen, käsin leivotun cashew-karpalociabattaleipämme, jatkaa Bergholm.

Fazer kehittää aktiivisesti leipomokulttuuria maassamme. Yhteistyössä koulutuskeskus Salpauksen kanssa Fazer on perustanut oman Artesaanileipurikoulun, jossa koulutetaan leipomoalan ammattilaisia artesaanileipureiksi. Heistä on huutava pula, Fazer työllistää Suomessa 1200 leipuria, joista 600 on myymäläleipomoissa käsin leipovia artesaanileipureita.

Kotimaisuusaste korkealla

Fazer Leipomoiden tuotteilla on korkea kotimaisuusaste, 92 %. Vain muutama Suomessa myytävä leipomotuote katsotaan järkevämmäksi leipoa Fazerin Ruotsin tai Baltian leipomoissa sopivan leivontalaitteiston vuoksi. 

–Käytämme 100 % kotimaista viljaa ja Fazerilla on oma mylly, joka tekee tiivistä yhteistyötä viljelijöiden kanssa. Valmistamme lähes kaikki tuotteemme Suomessa – ja riippuu laskentatavasta, onko leipomoidemme lukumäärä neljä vai 116, jos myymäläleipomot lasketaan mukaan, naurahtaa Marko Bergholm.

Siinä missä suomalaiset rakastavat ruisleipää niin aamupalalla kuin ruuankin yhteydessä, Ruotsiin, Saksaan ja Baltian maihin viedään pääsääntöisesti vaaleaa leipää. Ruisleipä luokitellaan Keski-Euroopassa lähinnä funktionaaliseksi, terveysvaikutteiseksi elintarvikkeeksi.

–Jos haasteet sattuisivat muuten loppumaan, voisi ottaa projektiksi suomalaisen ruisleivän maailmanvalloituksen, tiivistää Bergholm.

Fazer Leipomot on mukana Suomalaisen ruoan päivä 2021 -kampanjassa. Nyt jos koskaan on syytä ostaa suomalaista – tutustu kampanjaan ja juhlista kanssamme Suomalaisen ruoan päivää!